Raport z autoewaluacji oraz arkusze zbiorcze
RAPORT Z AUTOEWALUACJI
ORAZ ARKUSZE ZBIORCZE
Szkoła Podstawowa nr 1 Kazimierza Wielkiego w Brzezinach
ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU PIERWSZEGO
Wymariary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny”) | Ocena (punkty) | Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) |
1 | 2 | 3 |
1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu szkoły | ||
a) W koncepcji pracy szkoły (lub w dokumencie o innej nazwie) zapisano, że: szkoła realizuje program SzPZ; program należy do priorytetów; promocja zdrowia dotyczy uczniów i pracowników; zapis jest zgodny z przyjętą | 5 4 3 2 | - |
b) Uczniowie, pracownicy szkoły i rodzice mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w szkole (Ankieta U, N, Pn, R – pyt. 1) | 5 4 3 2 | - |
c) Pracownicy szkoły uważają, że w szkole podejmowane są działania na rzecz promocji ich zdrowia (Ankieta N, Pn – pyt. 3) | 5 4 3 2 | Zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z tematyką Szkoły Promującej Zdrowie. |
2. Struktura dla realizacji programu szkoły promującej zdrowie | ||
a) W zespole promocji zdrowia są przedstawiciele: dyrekcji, N, Pn, U, R, pielęgniarka szkolna; zadania zespołu sformułowano na piśmie (Analiza dokumentu, wywiady) | 5 4 3 2 | Zaproszenie do członkostwa zespołu promocji zdrowia przedstawicieli rodziców oraz pracowników niepedagogicznych. |
b) Szkolny koordynator ds. promocji zdrowia został powołany przez dyrektora na wniosek zespołu promocji zdrowia; zadania koordynatora sformułowano na piśmie (Wywiad z koordynatorem, analiza dokumentu) | 5 4 3 2 | - |
c) Pielęgniarka szkolna uczestniczy w planowaniu, realizacji i ewaluacji projektów promocji zdrowia w szkole (Wywiad z pielęgniarką i dyrektorem) | 5 4 3 2 | - |
d) Dyrekcja wspiera działania w zakresie promocji zdrowia (Wywiady, obserwacje) | 5 4 3 2 | - |
3. Szkolenia, informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji szkoły promującej zdrowie | ||
a) Członkowie dyrekcji szkoły i szkolnego zespołu promocji zdrowia uczestniczyli w szkoleniu/ach dotyczącym/ych SzPZ w ostatnich 3 latach (Wywiad, analiza dokumentów) | 5 4 3 2 | - |
b) Zorganizowano wewnętrzne szkolenia (doskonalenie) na temat SzPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w ostatnich 3 latach (Analiza dokumentów, Ankieta N – pyt. 2, Pn – pyt. 2) | 5 4 3 2 | Zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z tematyką Szkoły Promującej Zdrowie. |
c) Uczniom wyjaśnia się, co oznacza SzPZ, w sposób dostosowany do poziomu ich rozwoju poznawczego (Ankieta U – pyt. 2) | 5 4 3 2 | - |
d) Rodzicom uczniów wyjaśnia się, co to znaczy, że szkoła ich dziecka jest SzPZ (Ankieta R – pyt. 2, analiza dokumentów) | 5 4 3 2 | Częstsze informowanie rodziców o projekcie podczas zebrań z wychowawcą. Zamieszczenie na Facebookowej stronie szkoły informacji na temat bieżących działaniach projektu SzPZ. |
e) Na stronie internetowej szkoły jest zakładka poświęcona SzPZ, zawierająca aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat (Analiza strony internetowej) | 5 4 3 2 | Dodanie informacji na stronie internetowej szkoły na temat projektu SzPZ. |
f) Tablica informująca o programie SzPZ jest umieszczona widocznym | 5 4 3 2 | Zmiana lokalizacji tablicy informacyjnej dotyczącej projektu SzPZ, systematyczna zmiana aktualnych informacji. |
4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie | ||
a) W 3 ostatnich latach opracowano roczne plany działań w zakresie promocji zdrowia i ich ewaluacji, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, nauczycieli | 5 4 3 2 | - |
b) Zapisy planów działań i ich ewaluacji są zgodne z zasadami przyjętymi | 5 4 3 2 | - |
c) W ostatnich 3 latach sporządzono raporty z ewaluacji procesu i/lub wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w SzPZ | 5 4 3 2 | - |
Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym
Wymiar | Średnia liczba punktów | Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) |
a | b | c |
1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy | 4,6 | · Zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z tematyką Szkoły Promującej Zdrowie. |
2. Struktura dla realizacji programu szkoły promującej zdrowie | 4,5 | · Zaproszenie do członkostwa zespołu promocji zdrowia przedstawicieli rodziców oraz pracowników niepedagogicznych. |
3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji szkoły promującej zdrowie | 4 | · Zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z tematyką Szkoły Promującej Zdrowie. · Częstsze informowanie rodziców o projekcie podczas zebrań z wychowawcą. Zamieszczenie na Facebookowej stronie szkoły informacji na temat bieżących działaniach projektu SzPZ. · Dodanie informacji na stronie internetowej szkoły na temat projektu SzPZ. · Zmiana lokalizacji tablicy informacyjnej dotyczącej projektu SzPZ, systematyczna zmiana aktualnych informacji. |
4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia | 5 | ------------------------------------------------------- |
Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego (dla 4 wymiarów): 4,5
Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): Zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z promocją zdrowia oraz dodanie informacji na stronie internetowej szkoły,
Data: 30.09.2020 r. Podpis szkolnego koordynatora: Karolina Włodarkiewicz
ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU CZWARTEGO
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany „optymalny”) | Ocena (punkty) | Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) |
1 | 2 | 3 |
1. Wybrane pomieszczenia i wyposażenie szkoły oraz organizacja pracy | ||
a) Stołówka szkolna jest urządzona estetycznie, możliwe jest spożycie ciepłego posiłku bez pośpiechu (Obserwacja, ankieta U – pyt. 25) | 5 4 3 2 | Zwiększenie ilości przerw obiadowych w celu zwiększenia komfortu dzieciom w czasie obiadów. |
b) W szkole jest odpowiednio wyposażone i wykorzystywane pomieszczenie do indywidualnej, spokojnej pracy nauczycieli (Obserwacja) | 5 4 3 2 |
|
c) W szkole jest pomieszczenie do spotkań indywidualnych nauczycieli | 5 4 3 2 | Wydzielenie jednej z klas na do spotkań indywidualnych z rodzicami. |
d) W szkole jest odpowiednio wyposażone pomieszczenie socjalne dla pracowników obsługi (Obserwacja) | 5 4 3 2 |
|
e) W szkole jest pomieszczenie dla pielęgniarki szkolnej (gabinet profilaktyczny) i ustalony jest czas jej pracy w szkole (Obserwacja, wywiad z pielęgniarką) | 5 4 3 2 |
|
f) Uczniowie mają możliwość pozostawiania podręczników i pomocy | 5 4 3 2 |
|
g) Stoły i krzesła są dostosowane do wzrostu uczniów; uczniowie są informowani o numerze mebli dla nich właściwym (Obserwacja, wywiady | 5 4 3 2 |
|
h) Jakość (oceniana z punktu widzenia ergonomii i profilaktyki zaburzeń układu ruchu) oraz stan techniczny krzeseł i stołów dla nauczycieli są dobre (Obserwacja, wywiad z N) | 5 4 3 2 |
|
i) Nauczyciele i pracownicy uważają, że praca w szkole jest dobrze zorganizowana, równomiernie rozłożone są zadania (Ankieta N – pyt. 31, Pn – pyt. 20) | 5 4 3 2 |
|
2. Czystość szkoły | ||
a) Szkoła jest czysta (Obserwacja, ankieta U – pyt. 20, N – 29, R – pyt. 16) | 5 4 3 2 | Poprawienie stanu czystości szkoły przez pracowników obsługi. |
b) Toalety i umywalnie są czyste, stale dostępny jest papier toaletowy i mydło, jednorazowe ręczniki lub suszarki (Obserwacja, ankieta U – pyt. 21) | 5 4 3 2 | Zwrócenie większej uwagi na dostępność papieru toaletowego w kabinach oraz poprawienie czystości i zapachu panującego w toaletach. |
c) Uczniowie zachowują porządek i dbają o czystość w szkole (Obserwacja, ankieta U – pyt. 22, Pn – pyt. 19) | 5 4 3 2 | Zwrócenie uwagi uczniom na utrzymywanie porządku w klasie i własnym otoczeniu, oraz zwrócenie uwagi na temat poszanowania pracy pracowników obsługi.
|
3. Organizacja przerw międzylekcyjnych | ||
a) Wszystkie przerwy międzylekcyjne (poza tzw. długą przerwą) trwają nie krócej niż 10 minut (Analiza dokumentów) | 5 4 3 2 |
|
b) Podejmowane są systematyczne działania dla zmniejszenia hałasu w szkole, zwłaszcza w czasie przerw międzylekcyjnych (Obserwacja, wywiady z dyrekcją, ankieta N – pyt. 30) | 5 4 3 2 |
|
c) Przy sprzyjającej pogodzie uczniowie spędzają przerwy międzylekcyjne na powietrzu (Obserwacja, ankieta U – pyt. 23) | 5 4 3 2 |
|
4. Wychowanie fizyczne oraz aktywność fizyczna członków społeczności szkolnej | ||
a) Dokonywana jest diagnoza potrzeb uczniów w zakresie aktywności fizycznej i wykorzystywane są ich propozycje w planowaniu obowiązkowych lekcji WF, zajęć do wyboru i pozalekcyjnych (Wywiad z nauczycielami WF.) | 5 4 3 2 |
|
b) Istnieje oferta zajęć do wyboru dla uczniów (od II etapu edukacyjnego) | 5 4 3 2 | Zwiększenie ilości zajęć dodatkowych dla uczniów. |
c) Dokonuje się okresowej analizy rozmiarów i przyczyn absencji uczniów na lekcjach WF oraz podejmowane są działania dla zwiększenia uczestnictwa uczniów w lekcjach WF i ograniczenia liczby zwolnień z tych lekcji (Wywiad | 5 4 3 2 |
|
d) Sprawy związane z aktywnością fizyczną i uczestnictwem uczniów w zajęciach WF są omawiane na zebraniach z rodzicami; rodziców zachęca się do organizacji/udziału w imprezach w szkole związanych z aktywnością fizyczną i zdrowym żywieniem (Ankieta R – pyt. 17 i 19) | 5 4 3 2 |
|
e) Prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla uczniów jej potrzebujących (Wywiad z nauczycielami WF, pielęgniarką szkolną) | 5 4 3 2 | Ze względu na brak zapotrzebowania na tego typu zajęcia nie odbywają się one w naszej szkole. Propozycja wprowadzenia zajęć korekcyjno- kompensacyjnych jako zajęcia dodatkowe. |
f) Nauczyciele WF współpracują z pielęgniarką szkolną w zakresie kwalifikacji lekarskiej uczniów do zajęć WF i dostosowują formy zajęć do potrzeb | 5 4 3 2 |
|
g) W ocenianiu uczniów na zajęciach WF bierze się pod uwagę ich systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia, zaangażowanie, aktywność na lekcjach i postępy, a nie tylko wyniki testów sprawności fizycznej | 5 4 3 2 |
|
h) W szkole istnieje oferta udziału w zorganizowanych zajęciach ruchowych/sportowych (np. oferta zajęć w szkole, wykorzystanie środków | 5 4 3 2 | Propozycja wprowadzenia zajęć sportowych dla nauczycieli np. joga , aerobik.
|
5. Żywienie w szkole | ||
a) Uczniowie mają stały dostęp do wody pitnej (poza wodą z kranu) lub do innego napoju (Obserwacja, wywiad z intendentką) | 5 4 3 2 |
|
b) Organizowane są drugie śniadania spożywane wspólnie przez wszystkich uczniów i nauczyciela we wszystkich klasach (Obserwacja, wywiady z N, ankieta U – pyt. 24) | 5 4 3 2 | Zachęcenie starszych uczniów do wspólnych śniadań w klasie z wychowawcami. |
c) Organizowane są ciepłe posiłki szkolne dla uczniów z wykorzystaniem zasad racjonalnego żywienia (Obserwacja, analiza jadłospisów, ich ocena przez pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznej) | 5 4 3 2 |
|
d) Szkoła uczestniczy w programach Agencji Rynku Rolnego: „Mleko | 5 4 3 2 |
|
e) Okresowo diagnozuje się, czy uczniowie przychodzą do szkoły po śniadaniu i co zjadają (kupują lub przynoszą) w czasie pobytu w szkole; wyniki tej diagnozy omawiane są z uczniami i rodzicami (Analiza dokumentów, ankieta R –pyt. 18,wywiady z wybranymi wychowawcami) | 5 4 3 2 |
|
f) Organizuje się dożywianie uczniów z rodzin o niskich dochodach w sposób przeciwdziałający ich dyskryminacji (Obserwacja, analiza dokumentacji) | 5 4 3 2 |
|
g) W czasie uroczystości, imprez, zebrań w szkole i w klasach (np. imieniny, urodziny uczniów) oferowane są warzywa, owoce, a ograniczane słodycze (Obserwacja, wywiady) | 5 4 3 2 | Propozycja zmiany produktów „ słodkich” na zdrowe przekąsek. |
h) W organizacji posiłków uwzględnia się specyficzne potrzeby żywieniowe uczniów (np. z przewlekłymi chorobami, na diecie wegetariańskiej) (Obserwacja, wywiad z pracownikami stołówki) | 5 4 3 2 |
|
Podsumowanie wyników w standardzie czwartym
Wymiar | Średnia liczba punktów | Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) |
a | b | C |
1. Wybrane pomieszczenia i ich wyposażenie oraz organizacja pracy, | 4,8 | · Zwiększenie ilości przerw obiadowych w celu zwiększenia komfortu dzieciom w czasie obiadów. · Wydzielenie jednej z klas na do spotkań indywidualnych z rodzicami. |
2. Czystość szkoły, | 4,3 | · Zwrócenie większej uwagi na dostępność papieru toaletowego w kabinach oraz poprawienie czystości i zapachu panującego w toaletach. · Zwrócenie uwagi uczniom na utrzymywanie porządku w klasie i własnym otoczeniu, oraz zwrócenie uwagi na temat poszanowania pracy pracowników obsługi. · Poprawienie stanu czystości szkoły przez pracowników obsługi.
|
3. Organizacja przerw międzylekcyjnych | 5 | --------------------------------------------------- |
4. Wychowanie fizyczne oraz aktywność fizyczna członków społeczności szkolnej | 4,7 | · Zwiększenie ilości zajęć dodatkowych dla uczniów. · Ze względu na brak zapotrzebowania na tego typu zajęcia nie odbywają się one w naszej szkole. Propozycja wprowadzenia zajęć korekcyjno- kompensacyjnych jako zajęcia dodatkowe. · Propozycja wprowadzenia zajęć sportowych dla nauczycieli np. joga , aerobik.
|
5. Żywienie w szkole | 4,5 | · Zachęcenie starszych uczniów do wspólnych śniadań w klasie z wychowawcami. · Propozycja zmiany produktów „ słodkich” na zdrowe przekąsek. |
Średnia liczba punktów dla standardu czwartego (dla 5 wymiarów): 4,7
Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów z kolumny c): Głównym problemem zdiagnozowanych na podstawie ankiet jest kwestia poprawy czystości w szkole, szczególnie w toaletach, oraz umożliwienie nauczycielom korzystania z zajęć sportowych.
Data: 30.09.2020 r. Podpis szkolnego koordynatora: Karolina Włodarkiewicz
ARKUSZ OCENY EFEKTÓW DZIAŁAŃ
Dobre samopoczucie w szkole (część E ankiety)
Badana grupa | Średnia liczba punktów | Najważniejsze lub najczęściej powtarzające się czynniki wpływające | Przyczyny nieudzielenia odpowiedzi | |
DOBRZE | ŹLE | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Uczniowie Liczba | 3 | - wsparcie kolegów i koleżanek - atmosfera - mili nauczyciele - dobre oceny - poczucie bezpieczeństwa - spotkania z rówieśnikami | - nie koleżeńscy koledzy z klasy - mundurki - hałas - brzydki zapach w toalecie - stres przed sprawdzianami - niektórzy nauczyciele - dużo nauki |
|
Nauczyciele Liczba | 5 | - atmosfera - współpraca - przyjaźni koledzy i koleżanki
| - nadmierna dokumentacja - hałas - nierówne traktowanie pracowników - zmieniające się przepisy prawa - brak ogólnodostępnej toalety dla nauczycieli |
|
Pracownicy niepedagogiczni Liczba | 5 | - życzliwa dyrekcja i nauczyciele - miła atmosfera - przyjaźni koledzy i koleżanki | - brak poszanowania pracy ze strony uczniów |
|
Rodzice Liczba | 5 | - miła atmosfera - porządek w szkole Mili wychowawcy i nauczyciele oraz dyrekcja - dobra współpraca i komunikacja z nauczycielami - indywidualne podejście do uczniów - dobra organizacja szkoły | - hałas |
|
Średnia liczba punktów dla czterech grup | 4,5 |
|
|
Elementy wymagające poprawy:
Poziom hałasu, warunki sanitarne, atmosfera w klasach, poziom stresu, równe traktowanie pracowników i uczniów.
Problem priorytetowy:
Polepszenie warunków sanitarnych zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów oraz podjęcie działań zmierzających do zmniejszenia poziomu hałasu w szkole.
Podejmowanie działań dla umacniania zdrowia (część F ankiety)
Badana grupa | Odsetek odpowiedzi tak | Działania dla umacniania zdrowia podejmowane | |
NAJCZĘŚCIEJ | NAJRZADZIEJ | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
Uczniowie Liczba | 79% | - staram się być bardziej aktywny fizycznie - bardziej dbam o higienę - staram się w ciągu dnia znajdować czas na odpoczynek - proszę kogoś o pomoc gdy mam jakieś kłopoty | - ograniczam czas spędzony przy komputerze, telefonie, tablecie, smartfonie - nieporozumienia z koleżankami i kolegami - zwracam uwagę na to jak się odżywiam |
Nauczyciele Liczba | 93% | - zwracam większą uwagę na utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi osobami - staram się szukać pozytywów zarówno w sobie, jaki i w innych ludziach - zwracam uwagę na to jak się odżywiam | - znajduję czas na relaks i odpoczynek - zwracam większą uwagę na systematyczne wykonywania samobadania
|
Pracownicy niepedagogiczni Liczba | 60% | - zwracam większą uwagę na utrzymywanie dobrych relacji z bliskimi osobami - staram się być bardziej aktywny fizycznie - zwracam uwagę na to jak się odżywiam | - zwracam większą uwagę na systematyczne wykonywania samobadania - znajduję czas na relaks i odpoczynek |
Średni odsetek dla trzech grup | 77% |
|
Wnioski do dalszych działań:
Wśród młodzieży należy zwiększyć działania mające na celu praktyczne wykorzystanie wiadomości w zakresie zdrowego odżywiania oraz promować alternatywne formy spędzania czasu wolnego mające na celu odciągnięcie uczniów od technologii informatycznej. Dzięki temu poprawia się ich relacje oraz psychiczny i fizyczny stan zdrowia.
Data: 30.09.2020 r. Podpis szkolnego koordynatora: Karolina Włodarkiewicz
RAPORT KOŃCOWY Z AUTOEWALUACJI
- Ocena standardów i wybór problemów priorytetowych
Standard | Średnia liczba punktów | Problem priorytetowy |
1 | 2 | 3 |
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura | 4,5 | Do Dodanie informacji na stronie internetowej szkoły, zaproszenie pracowników niepedagogicznych na szkoleniowe Rady Pedagogiczne związane z promocją zdrowia.
|
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów |
|
|
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną |
|
|
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samo-poczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy | 4,7 | G Głównym problemem zdiagnozowanych na podstawie ankiet jest kwestia poprawy czystości w szkole, szczególnie w toaletach, oraz umożliwienie nauczycielom korzystania z zajęć sportowych w szkole.
|
- Ocena efektów działań i wybór problemów priorytetowych
Dobre samopoczucie w szkole
- Średnia liczba punktów dla 4 grup: 4,6
- Problem priorytetowy: Zwiększenie ilości szkoleń i spotkań edukacyjnych o tematyce zdrowotnej podnoszących wiedzę praktyczna i teoretyczną w zakresie szeroko rozumianego zdrowia jednostki, jak i społeczeństwa.
Podejmowanie działań dla umacniania zdrowia
- Średni odsetek odpowiedzi „tak” dla 4 grup: 77 %
Wnioski do dalszych działań: Wśród młodzieży należy zwiększyć działania mające na celu praktyczne wykorzystanie wiadomości w zakresie zdrowego odżywiania oraz promować alternatywne formy spędzania czasu wolnego mające na celu odciągnięcie uczniów od technologii informatycznej. Dzięki temu poprawia się ich relacje oraz psychiczny i fizyczny stan zdrowia.
- Podsumowanie
- Co jest największym osiągnięciem (mocną stroną) szkoły jako szkoły promującej zdrowie?
- utrzymanie wysokiego standardu promocji zdrowia, poprzez liczne i przede wszystkim praktyczne działania prozdrowotne
- Jakie są korzyści z przeprowadzenia autoewaluacji?
- aktualizacja wiedzy na temat bieżących potrzeb i problemów wszystkich grup społecznych w szkole
- wyznaczenie nowych celów do zrealizowania w szkole
- uzyskanie wiedzy na temat dotychczasowych działań
- Jakie były trudności związane z przeprowadzeniem autoewaluacji?
- brak chęci do uczestnictwa w ankietowaniu
- udzielanie tylko odpowiedzi zamkniętych
- nadmierna dokumentacja
Data: 30.09.2020 r. Podpis szkolnego koordynatora: Karolina Włodarkiwicz